Voormalig politieman verduistert boetegeld in Nijverdal

Advertentie
NIJVERDAL – Een 60-jarige ex-politieman uit Nijverdal is door de rechtbank veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur vanwege corruptie en het onterecht inzien van politiesystemen. Dit meldt RTV Oost vandaag. De rechtbank zegt dat de man misbruik heeft gemaakt van zijn functie door geld van buitenlandse vrachtwagenchauffeurs te stelen.
De oud-agent heeft in het najaar van 2023 twee Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs gedwongen om contant geld op te nemen bij pinautomaten in Almelo en Oldenzaal. Hij zei tegen de chauffeurs dat het om boetes ging, maar hij hield het geld zelf. De rechtbank noemt dit een “slimme manier van handelen” en concludeert dat het vertrouwen in de politie hierdoor ernstig is beschadigd.
De zaak begon toen een oplettende inwoner van Oldenzaal opmerkte dat er vreemde dingen gebeurden bij een pinautomaat. Hij zag dat dezelfde motoragent meerdere Oost-Europese chauffeurs hielp en geld aannam. Uit onderzoek bleek ook dat de agent zonder goede reden persoonsgegevens had bekeken in politiesystemen.
Advertentie
Hoewel de rechtbank de feiten ernstig vindt, hoeft de voormalige agent niet naar de gevangenis. Omdat er meer dan twee jaar voorbijging tussen zijn arrestatie en de behandeling van de zaak, is er volgens de rechtbank sprake van een te lange termijn. Daarom kreeg hij de maximale taakstraf van 240 uur. De man kan in hoger beroep gaan tegen de uitspraak.
Advertentie