Verdachten gearresteerd voor witwassen van meer dan 20 miljoen euro in Beverwijk

Advertentie
BEVERWIJK / LANDSMEER – Twee mannen zijn aangehouden omdat ze zouden hebben geholpen bij het witwassen van meer dan 20 miljoen euro. Het zijn een 31-jarige man uit Beverwijk en een 54-jarige man uit Landsmeer.
De aanhouding gebeurde op 3 juni, maar dat is nu pas bekendgemaakt omdat de verdachten een tijdje onder begeleiding stonden. De 31-jarige man wordt ook verdacht van het vervalsen van documenten. Tijdens het onderzoek is beslag gelegd op onder andere vastgoed en een luxe auto, omdat er een vermoeden is van crimineel geld.
Het Openbaar Ministerie zegt dat het vermoedelijke witwassen bestond uit het over de grens vervoeren van grote hoeveelheden contant geld en het storten van geld op bankrekeningen van een Duits bedrijf. Met valse facturen zou er een geldstroom zijn opgezet naar bankrekeningen van vooral Chinese bedrijven. Zo zou de herkomst van het geld verborgen zijn gebleven.
Advertentie
Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Integraal Financieel Team (IFi), een team van de FIOD en de politie met ondersteuning van het Openbaar Ministerie. Op 15 juni verlengde de rechtbank in Amsterdam de voorlopige hechtenis van één van de verdachten. Het onderzoek naar de geldstromen en de mogelijke betrokkenheid van anderen gaat nog door.
U kunt ons nu ook volgen via WhatsApp! https://whatsapp.112nederland.nl
Advertentie